Stil jete

Perfectionism can stop you from growing in the workplace

Perfectionism can stop you from growing in the workplace

A perfectionist is someone who thinks he has to reach the peak in everything he does. They tend to control the situation and be great critics of themselves and others. Such people focus on mistakes and things that are not done in the best possible way, in the workplace.

Do you belong to the group of perfectionists?

Of course, perfection is not a bad thing. The desire to be the best version of yourself is good tendency. And yet, persons who have a tendency to achieve perfection also tend to exaggerate it. Because, all the time, in everything they do, they want to do the best of the good. Undoubtedly, this way of thinking is created by many factors: external or internal, and especially by social pressure. When it comes to here, they hurt themselves by seeking results that are not "down to earth", both for themselves and for others. So, even the stress level will be higher than usual.

Melody Wilding, a professor of human behavior at Hunter College and author of Trust Yourself, says there are three kinds of perfectionists.

Perfectionists described by society

These people are very critical. They feel a lot of pressure to be the best and get upset when they are rejected by others. External standards that come from family, workplace culture, society, etc., can lead to anxiety and low self-esteem.

Others oriented perfectionists

Perfectionists who are oriented toward others hold high standards and can be critical and judgmental to the point of destroying them. It is difficult to build working relationships in these conditions.

Self-oriented perfectionists

Këta persona janë më të organizuar dhe të përkushtuar. Ata vendosin standarde të larta për veten, në jetesë dhe karrierë por, janë të gatshëm të shkojnë pas qëllimeve të tyre. Perfeksionistët e vetëorientuar, në përgjithësi kanë produktivitet më të lartë dhe sukses. Ata shfaqin emocione pozitive dhe motivim.

Karakteristikat e perfeksionistëve në punë:

Janë shumë kritikues
Udhëhiqen nga frika
Ngurrojnë
Standarde jo reale
Mbrohen

Rreziku i të qenit perfeksionist në punë

Në shumicën e rasteve, qëllimi për përkryeshmëri në vendet e punës është më i dëmshëm, sesa i dobishëm. Arsyeja është kjo: nxit nivele të mëdha të stresit.

Ngurrimi për detyrat e punës: Frika e dështimit, ju mban larg nga detyrat në punë.

Problemi me menaxhimin e kohës: Duke qenë se keni frikë nga dështimi, atëherë shumica e kohës ju shkon duke bërë hulumtime, improvizuar, rregulluar detajet dhe duke e përsosur prezantimin. Kjo e bën të vështirë t’i arrini afatet kohore të vendosura.

Shëndet jo i mirë: Për sa kohë që jeni gjatë gjithë kohës duke u shqetësuar dhe me stres, do të keni probleme edhe me gjumin. Në këtë mënyrë, stresi do t’ju ndikojë në shëndetin tuaj mendor e rrjedhimisht edhe në shqetësime të tjera shëndetësore.

Mungesë e rritjes: Nëse kritikat do t’i merrni si personale, do ta keni të vështirë të rriteni në vendin e punës.

Produktivitet i pamjaftueshëm: Stresi dhe ankthi janë shkaktarët kryesorë që nuk do t’ju lejojnë t’i prekni qëllimet.

7 hapa për t’u përballur me përsosmërinë

Be aware of your qualities,
Allow yourself to make mistakes,
Focus on the positive aspects,
Learn to accept negative feedback,
Set goals that are achieved,
Do not be afraid of failures,
Be kind to yourself!